Pierwsza Polska Przychodnia Internetowa
Bogusława, Gracjana Wtorek 18. Grudnia 2018r
Leki związane z chorobą
linki sponsorowane, reklamy
Zaburzenia mowy a dysleksja u dzieci
Czy nieprawidłowy rozwój mowy może być przyczyną dysleksji? Jaki wpływ na naukę czytania i pisania mają zaburzenia mowy?

Dysleksją nazywamy specyficzne trudności w nauce czytania i pisania.
Ich przyczyną są zaburzenia podstawowych funkcji poznawczych oraz ich integracji. Możemy mieć zatem do czynienia z zaburzeniami percepcji i pamięci wzrokowej, słuchowej, a także integracji percepcyjno-motorycznej. Uważa się, że dysleksja w�większości przypadków uwarunkowana jest genetycznie. Do innych przyczyn zalicza się uszkodzenia lub niedojrzałość centralnego układu nerwowego oraz niektóre zaburzenia hormonalne. Nieprawidłowy rozwój mowy nie jest zatem przyczyną dysleksji - może natomiast być jej zapowiedzią lub objawem. Warto podkreślić, że wszelkie nieprawidłowości w rozwoju mowy mają istotny wpływ na cały rozwój dziecka i jego predyspozycje szkolne. Błędy popełniane podczas mówienia, są często powielane w trakcie czytania i pisania. Tak więc dziecko, które w�sposób wadliwy wymawia daną głoskę, będzie miało trudności z jej poprawną pisownią i�odczytaniem.

W przypadku dzieci od wieku niemowlęcego do ok. 9 roku życia mówi się o ryzyku wystąpienia dysleksji,
o ile pojawiły się następujące nieprawidłowości: opóźniony rozwój mowy i�opóźnione początki porozumiewania się, wadliwa wymowa głosek, zniekształcanie i�przekręcanie wyrazów, ciągłe trudności z poprawnością gramatyczną wypowiedzi, trudności z zapamiętywaniem wierszyków i piosenek, niewyraźna mowa, trudności w�różnicowaniu głosek. U dzieci z grupy ryzyka dysleksji możemy zaobserwować jeszcze inne symptomy, jak np.: obniżona sprawność i�koordynacja wzrokowo-ruchowa, oburęczność, mylenie ręki prawej i�lewej (opóźniony rozwój lateralizacji), słaba koordynacja ruchów w trakcie wykonywania czynności samoobsługowych, trudności z rysowaniem np. figur geometrycznych, trudności z czytaniem (wolne tempo, czytanie niewyraźne, przekręcanie wyrazów, słabe rozumienie tekstu), trudności z pisaniem (mylenie, opuszczanie i odwracanie liter, brzydkie pismo, błędy ortograficzne pomimo znajomości zasad pisowni). W wieku szkolnym, oprócz kłopotów z nauką czytania i pisania, dzieci mogą mieć trudności z nauką poszczególnych przedmiotów. Na kolejnych etapach rozwoju dziecka możemy obserwować różne objawy ryzyka dysleksji, jednak z postawieniem diagnozy czekamy do IV-VI klasy szkoły podstawowej. Zadanie to należy do poradni psychologiczno-pedagogicznej, która uprawniona jest do�wydania specjalnego orzeczenia o dysleksji. Orzeczenie obowiązuje w�okresie edukacji dziecka i zobowiązujące szkołę do dostosowania systemu ocen oraz wymagań edukacyjnych do�jego indywidualnych możliwości.

linki sponsorowane, reklamy


Przychodnia.pl, jest nazwą zastrzeżoną (C) 1999. Informacje zawarte na naszych stronach WWW mają charakter dydaktyczno - poglądowy i nie mogą stanowić podstawy do zaniechania kontaktu z lekarzami w celu badania, leczenia czy konsultacji. Jakkolwiek zespół redakcyjny dokłada wszelkich starań, aby informacje tu zawarte były rzetelne i pochodziły z wiarygodnych źródeł, nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ich stosowanie w praktyce.