Pierwsza Polska Przychodnia Internetowa
Daniela, Julii Poniedziałek 10. Grudnia 2018r
Leki związane z chorobą
linki sponsorowane, reklamy
Wymowa głoski r u dzieci
Moje dziecko ma już prawie 6 lat i ciągle jeszcze nie potrafi wyraźnie wymówić „r”. Czy z wiekiem wymowa „r” się poprawi?

Głoska r należy do grupy najtrudniejszych dźwięków, których wymowy dzieci uczą się najpóźniej.
Najczęściej pojawia się około 5 roku życia, ale może to nastąpić nieco wcześniej lub później, co wynika z indywidualnego tempa rozwoju dziecka (pamiętajmy, że rozwój i�doskonalenie wymowy dzieci trwa do około 6 roku życia). Zanim dziecko nauczy się wymowy głoski r, może zastępować ją głoskami łatwiejszymi do wymówienia, jak np. j, l, ł. Dopóki głoska r jest zastępowana innymi lub opuszczana, a rozwój umiejętności artykulacyjnych jeszcze się nie zakończył, możemy przypuszczać, że ma to związek z�rytmem rozwoju dziecka. Jednak w sytuacji kiedy dziecko wymawia r w sposób zniekształcony, zdeformowany - należy jak najszybciej zgłosić się do specjalisty, ponieważ dziecko z tego „nie wyrośnie”, a nieprawidłowa artykulacja może się utrwalić. Ponadto logopeda oceni, czy nie rozwinęła się wada wymowy, nazywana rotacyzmem.
Przyczyną rotacyzmu może być nieprawidłowa budowa narządów artykulacyjnych, np. języka (kiedy jest zbyt mały lub zbyt gruby i duży), wędzidełka (jeśli jest za krótkie), podniebienia (jeśli jest bardzo mocno wysklepione), albo też zgryz otwarty. Może się również okazać, że wada powstała z powodu niskiej sprawności języka, spowodowanej nieprawidłowym napięciem jego mięśni lub za krótkim wędzidełkiem.
Przyczyną wad artykulacji mogą być również zaburzenia słuchu lub naśladowanie przez dziecko niepoprawnych wzorców, które słyszy w najbliższym otoczeniu. Najczęściej spotykanym rodzajem rotacyzmu jest tzw. reranie języczkowe (tzw. „r�francuskie”), kiedy język w ogóle nie uczestniczy w�artykulacji głoski, a drgania wywoływane są przez znajdujący się na końcu podniebienia języczek.

W terapii rotacyzmu ważne jest usprawnianie czubka języka, pionizowanie języka oraz�jego�rozciąganie. Możemy to osiągnąć za pomocą następujących ćwiczeń:
  • naśladowanie ssania cukierka przednią częścią języka,
  • „klaskanie” czubkiem języka o podniebienie (zabawa w „konika”),
  • mlaskanie przednią powierzchnią języka.
  • W dalszej kolejności wprowadzamy ćwiczenia, które powodują unoszenie czubka języka i�stymulują jego wibrację, co pomaga wywołać u dziecka artykulację pożądanej głoski [r]:
  • szybkie wypowiadanie głoski [l],
  • szybkie wypowiadanie głosek [t], [d], [t, d], [t, d, n],
  • szybkie wypowiadanie sylab: te, de, ty, dy,
  • szybkie wypowiadanie zbitek sylab lalolule, bda, bdo, bdu, bde, bdy,
  • śpiewanie melodyjek na sylabach: la, lo, lu, le, ly,
  • unoszenie języka jak do wymowy głoski [d], a następnie wykonywanie palcem poziomych ruchów języka w czasie jej artykulacji,
  • obniżanie żuchwy w�czasie wymawiania przez dziecko głoski [ż],
  • lekkie podbijanie brody w czasie artykulacji głoski [l],
  • zabawy dźwiękonaśladowcze (piesek- wrrr, wrona - krrra, świnka - chrum, ptaszek - ćwirr, zapalanie światła - pstryk).
Kiedy już uda nam się wywołać głoskę [r], utrwalamy jej wymowę. Stopniowo ćwiczymy ją na sylabach (np. tra, tro, tre, dra, dro, dre), na wyrazach (dobieramy je tak, aby głoska występowała w�nagłosie - ręka, w śródgłosie - korek, w wygłosie - bar), a następnie na całych zdaniach.

linki sponsorowane, reklamy


Przychodnia.pl, jest nazwą zastrzeżoną (C) 1999. Informacje zawarte na naszych stronach WWW mają charakter dydaktyczno - poglądowy i nie mogą stanowić podstawy do zaniechania kontaktu z lekarzami w celu badania, leczenia czy konsultacji. Jakkolwiek zespół redakcyjny dokłada wszelkich starań, aby informacje tu zawarte były rzetelne i pochodziły z wiarygodnych źródeł, nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ich stosowanie w praktyce.