Pierwsza Polska Przychodnia Internetowa
Marii, Magdaleny Poniedziałek 22. Lipca 2019r
linki sponsorowane, reklamy
Baseball
Najprościej mówiąc, w baseballu chodzi o to, by rzucić piłkę, złapać i ja odrzucić. Jest to gra dość analogiczna do znanej w Polsce gry palant. W czasie meczu, gdy gracz odbije piłkę, biegnie do tak zwanych baz.
Baseball jest grą typu „kij-i-piłka”
rozgrywaną pomiędzy dwoma przeciwnymi drużynami, które na zmianę bronią i atakują. Gra toczy się, gdy gracz w drużynie, zwany miotaczem, rzuca piłkę, którą gracz w drużynie uderzającej próbuje uderzyć kijem. Celem drużyny ofensywnej (drużyny pałkarzy ) jest uderzenie piłki w pole gry i uruchomienie baz - dzięki temu, że jej biegacze posuwają się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara wokół czterech baz, aby zdobyć to, co nazywa się „ biegami ”. Celem drużyny defensywnej (drużyny fielding ) jest uniemożliwienie pałkarzom zostania biegaczami i zapobieganie przesuwaniu się biegaczy po bazach. Bieg jest punktowany, gdy biegacz legalnie przesuwa się wokół baz w kolejności i dotyka płyty głównej (miejsca, w którym gracz zaczynał jako pałkarz). Zwycięża zespół, który zdobędzie najwięcej biegów do końca gry.
Baseball ewoluował od starszych gier typu „kij-i-piłka”
rozgrywanych już w Anglii do połowy XVIII wieku. Ta gra została przywieziona przez imigrantów do Ameryki Północnej, gdzie rozwinęła się nowoczesnąa wersja. Pod koniec XIX wieku baseball był powszechnie uznawany za sport narodowy Stanów Zjednoczonych. Baseball jest popularny w Ameryce Północnej i częściach Ameryki Środkowej i Południowej, Karaibów i Azji Wschodniej, szczególnie w Japonii , na Tajwanie i w Korei Południowej.
Taktyka i baseball
Baseball to gra, w której bardzo dużą rolę odgrywa taktyka. Najłatwiej ją zauważyć na polu. Ponieważ obowiązuje tam pewien system znaków, jakimi porozumiewają się zawodnicy. Dla postronnego obserwatora są to znaki niezauważalne. Gdyż należą do tego takie czynności, jak podniesienie czapki, dotkniecie się w ucho, czy przetarcie ręki. Każdy taki ruch ma swoje oznaczenie i jedynie zawodnicy z tej samej drużyny rozumieją tą grę językiem ciała. Podstawowa drużyna baseballa składa się z 9 osób, z której każda zajmuje odpowiednią pozycje na boisku. Pierwszą z nich jest miotacz, stoi on na środku boiska. Następnie wyróżniamy łapacza. Kolejne pozycje to pierwszy bazowy, drugi bazowy, trzeci bazowy i łącznik, który stoi między pierwszą a drugą bazą. Do tego jest jeszcze lewo-zapolowy, prawo-zapolowy i środkowo-zapolowy. To są osoby będące równocześnie na boisku. Trzeba doliczyć jeszcze rezerwowych. Cała drużyna powinna składać się z około 20 osób.
Treningi
Często wiele osób ćwiczących zmaga się z różnego rodzaju problemami w obrębie stawów. Nieprzyjemne trzeszczenie wewnątrz kolana, ból łokcia, czy piekący bark nierzadko uniemożliwia odbycie treningu. Co zrobić, aby pomóc swoim stawom utrzymać zdrowie? Poniżej znajdziemy kilka sprawdzonych sposobów na ochronę stawów.
1. Rozgrzewka przed treningiem
Na początku ćwiczeń bardzo ważne jest odpowiednie rozgrzanie stawów i mięśni przed właściwym treningiem. Rozgrzewka ma za zadanie nie tylko przygotować układ krążenia. Nastawia również cały układ ruchu do intensywnego treningu. Do mięśni zaczyna napływać więcej krwi i stają się one bardziej wytrzymałe. Lepiej stabilizują też wykonywany ruch i mogą zapewnić lepszą ochronę stawów. Rozgrzewka to także przygotowanie psychiczne. Dzięki niej możemy lepiej skupić się na wykonywanych ćwiczeniach, a tym samym zwiększyć ochronę stawów.
Pamiętajmy, że lepiej chronić stawy przed kontuzją niż leczyć jej następstwa.
2. Mierzmy siły na zamiary
Nie przeceniajmy naszych sił. Pamiętaj, aby nie zaczynać treningu od maksymalnego wysiłku. Po pierwsze, może to utrudnić prawidłowe wykonanie ćwiczenia. Po drugie, zbyt szybkie obciążaniea może zaszkodzić stawom nawet kiedy są już rozgrzane. Podczas treningu wysiłek zwiększajmy stopniowo. Po rozgrzewce zacznijmy od 45% maksymalnego wysiłku, następnie 60%, dalej 70%, a dopiero po tym stosujemy 85% maksymalnego wysiłku.
3. Nie przesadzajmy z częstością treningów
Możliwe, że zależy nam na szybkich efektach treningu. Niestety łatwo można zniszczyć stawy. Do tematu należy podejść ostrożnie i uzbroić się w cierpliwość. Przetrenowanie, podobnie jak błędy w technice wykonywanych ćwiczeń, może negatywnie wpłynąć na układ ruchu.
Stawy tak samo jak mięśnie potrzebują czasu na regenerację, by wrócić do formy i utrzymać optymalną wytrzymałość.
4. Ochrona stawów
Nadgarstki można chronić specjalnie do tego przygotowanymi usztywniaczami lub taśmami usztywniającymi. Stawy kolanowe również możnaz chronić przy pomocy specjalnych taśm usztywniających staw kolanowy. Łokcie, podobne jak w przypadku nadgarstków i kolan możnaz zastosować usztywniacze.
Akcesoria zapewniające ochronę stawów nie należą do drogich, a pozwolą uniknąć kosztownej rehabilitacji.
5. Zioła wspomagające stawy
- Imbir, który stabilizuje poziom kortyzolu, co wiąże się z działaniem przeciwzapalnym. Obniżenie poziomu tego hormonu glikokortykosteroidowego pozwala również zahamować rozpad kolagenu.
6. Suplementy na stawy
Ochrona stawów to również odpowiednie suplementy.
- Kolagen – stosowanie kolagenu pozwala dostarczyć aminokwasów, które są później wykorzystywane przez organizm do wzmocnienia struktury stawowej. Profil aminokwasowy kolagenu jest nietypowy i znacząco różni się od białka serwatkowego, czy białka mlecznego. Zawiera wysokie ilości glicyny i proliny. Dlatego też nie można go zastąpić innymi źródłami białka.
- Witamina C – jest niezbędna przy syntezie własnego kolagenu, a jak wiadomo wchodzi on w skład struktur stawowych. Jest ona również wykorzystywana w organizmie jako antyoksydant, który chroni stawy przed zgubnym działaniem wolnych rodników tlenowych.
- Szczególnie godnym polecenia zdaje się być KolagenCito, którego 1 pastylka zawiera aż 400 mg kolagenu wraz witaminą C.
Pocenie się, zwłaszcza w gorące dni i podczas intensywnej aktywności fizycznej jest zupełnie naturalnym zjawiskiem fizjologicznym. Bywa jednak i tak, że pocimy się zdecydowanie nadmiernie, co często staje się krępujące, uprzykrza nam życie i sprawia, że niechętnie podejmujemy jakikolwiek wysiłek fizyczny.
Dlaczego się pocimy?
Pot jest niezmiernie ważny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu i zdrowego wyglądu skóry. Składa się przede wszystkim z wody, zawiera też dodatek mocznika, kwasu mlekowego, węglowodanów, lipidów oraz soli mineralnych, m.in.: potasu, wapnia, magnezu i żelaza.
Pocenie się to jeden z elementów obrony organizmu przed przegrzaniem. Pot nadaje skórze kwaśny odczyn i tym samym chroni przed namnażaniem się szkodliwych patologicznych bakterii. Razem z łojem i komórkami naskórka tworzy barierę ochronną przed UV, chemikaliami i alergenami.
Jak dbać o skórę, żeby od potu nie wyskakiwały pryszcze?
Nadmierne pocenie się może sprzyjać zakażeniom bakteryjnym i trądzikowi tylko w przypadku niewłaściwej i nieprawidłowej higieny. Jak zatem zadbać o skórę po ćwiczeniach?
Po udanym treningu wystarczy spoconą skórę umyć preparatem o delikatnych właściwościach myjących i kwaśnym pH i delikatnie osuszyć. W przypadku problemu suchości nanieść balsam nawilżający.
Jak uporać się z nadmiernym poceniem?
Objawowo nadmierne pocenie można niwelować za pomocą antyperspirantów. Najskuteczniejsze antyperspiranty są te, które powodują nie tylko zmniejszenie wydzielania potu, ale także ze względu na swoje działanie bakteriobójcze hamują powstawanie przykrego zapachu. Dodatkowo preparaty ograniczające pocenie zawierają garbniki, ałuny o właściwościach garbujących skórę oraz składniki o działaniu łagodzącym, niwelującym powstałe podrażnienia.
linki sponsorowane, reklamy
Przychodnia.pl, jest nazwą zastrzeżoną (C) 1999. Informacje zawarte na naszych stronach WWW mają charakter dydaktyczno - poglądowy i nie mogą stanowić podstawy do zaniechania kontaktu z lekarzami w celu badania, leczenia czy konsultacji. Jakkolwiek zespół redakcyjny dokłada wszelkich starań, aby informacje tu zawarte były rzetelne i pochodziły z wiarygodnych źródeł, nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ich stosowanie w praktyce.
Udostępnij
Facebook