Pierwsza Polska Przychodnia Internetowa
Iwony, Dezyderiusza Czwartek 23. Maja 2019r
linki sponsorowane, reklamy
Nowe smaki - dieta
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby przez pierwsze sześć miesięcy życia dziecko było karmione tylko mlekiem mamy, a następnie rozszerzając dietę, kontynuować karmienie naturalne przez okres dwóch lat lub dłużej. Zarówno w ciąży, jak i po porodzie, karmisz nie tylko siebie, lecz także rosnącego maluszka. Najlepszym sposobem przestrzegania zasad prawidłowego żywienia w okresie karmienia piersią jest odwzorowanie zaleceń przedstawionych w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej.
Czas na nowe smaki
Karmienie malucha może okazać się dla rodziców nie lada wyzwaniem. W przypadku pierwszych miesięcy zasady są proste: należy oddać decyzję dziecku i karmić je mlekiem na żądanie. Po tym okresie – stopniowo i zgodnie z rozwojem fizycznym malucha – konieczne jest wprowadzanie nowych pokarmów.
  • Nie śpiesz się. Przez sześć pierwszych miesięcy Twój pokarm jest wystarczającym pożywieniem dla Twojego dziecka i zapewnia mu optymalny rozwój. Według europejskich ekspertów, jedynie w medycznie uzasadnionych przypadkach, dopuszcza się wprowadzenie pokarmów uzupełniających wcześniej, jednak nie przed ukończeniem przez dziecko 17. tygodnia życia.
  • Początkowo nowe produkty powinny być podawane w niewielkich ilościach i po karmieniu piersią, tak aby nie zaburzyć procesu laktacji.
  • Maluch potrzebuje czasu aby przyzwyczaić się do nowych smaków i odmiennej konsystencji posiłku.
  • Zacznijcie od warzyw - zwykle trudniej jest dziecku zaakceptować ich smak. A jak maluch polubi je na początku, są duże szanse, że będzie sięgał po nie chętnie w przyszłości.
  • W wieku 6-8 miesiąca dziecko karmione piersią powinno dostawać 2 lub 3 posiłki uzupełniające, w 9.-24. miesiącu 3 lub 4 i 1 lub 2 przekąski.
  • Pomiędzy posiłkami do picia najlepiej podawać wodę i od samego początku przyzwyczajać do niej malucha.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby przez pierwsze sześć miesięcy życia dziecko było karmione tylko mlekiem mamy, a następnie rozszerzając dietę, kontynuować karmienie naturalne przez okres dwóch lat lub dłużej.
Tych produktów nie podawaj maluchowi:
  • Słodycze, słodzone napoje, soki
  • Żywność wysoko przetworzoną z konserwantami, barwnikami i sztucznymi słodzikami
  • Potrawy, przekąski z wysoką zawartością tłuszczy nasyconych np. frytki, chipsy
  • Mleko krowie oraz miód – do końca 12 miesiąca życia
  • Napary z ziół
Jedz zdrowo i smacznie
Aby ułatwić Ci początki karmienia, przygotowaliśmy dla Ciebie kilka prostych zasad.
  1. W czasie karmienia piersią wzrasta zapotrzebowanie na energię o około 500 kcal na dobę. Jeżeli karmisz bliźniaki zwiększ podaż energii każdego dnia o 1000-1200 kalorii .
  2. Codziennie powinnaś spożywać 5 posiłków, co 3–4 godziny.
  3. Pamiętaj, że niewskazane jest wprowadzanie restrykcyjnych diet redukujących. Gwałtowne tempo chudnięcia (powyżej 2 kg na miesiąc) powoduje szybkie wyczerpanie rezerw pokarmowych, a w efekcie wysokie niedobory witamin oraz składników mineralnych w organizmie matki.
  4. Dbaj o to, aby nieodłącznym elementem każdego posiłku stały się warzywa – możesz jeść je bez ograniczeń! Pamiętaj szczególnie o ciecierzycy lub soczewicy: są źródłem cennego białka roślinnego.
  5. Sięgaj też po owoce: dwie lub trzy porcje na dzień, czyli ok. 200-300 g.
  6. Produkty zbożowe powinny stać się Twoim głównym źródło energii: od 4 do 8 porcji na dzień. Zaliczamy do nich: płatki i otręby, pieczywo z mąki pełnoziarnistej, ryż brązowy, różnorodne kasze. Codziennie spożywaj np. 3-4 kromki pieczywa pełnoziarnistego oraz ok. 4-5 łyżek płatków. W przypadku kaszy, ryżu lub makaronu idealna porcja na dzień to ok. 50-100 g ugotowanego produktu.
  7. Produkty mleczne i nabiał też są ważne: mleko, jogurty, kefiry, maślanka oraz sery w tym twarogowe i żółte (najlepiej te półtłuste). Od 2 lub 3 porcji na dzień. Przykładowo będą to: szklanka mleka, 200 g jogurtu/kefiru/maślanki i ok. 80 g sera białego lub 2 plasterki źółtego sera.
  8. W Twoim codziennym menu nie powinno zabraknąć również mięsa. Wybieraj zwłaszcza chude mięso drobiowe (kurczak, indyk), ale sięgaj też po mięso kaczki, gęsi czy perliczki. Czerwone mięso należy ograniczyć do ilości 50g dziennie lub 0,5 kg na tydzień.
  9. Nie zapominaj o rybach! Wybieraj te tłustsze - śledź, halibut, łosoś, makrela, sardynki, dorsz, flądra. Są cennym źródłem m.in. kwasów tłuszczowych omega 3.
  10. Pamiętaj o jajkach (4-5 szt. tygodniowo)
  11. Uzupełnieniem diety powinny być tłuszcze roślinne wysokiej jakości (oleje z pierwszego tłoczenia) np. olej rzepakowy, słonecznikowy, dyniowy, lniany lub oliwa z oliwek. Zaleca się również spożycie ok. 15-20 g orzechów i nasion na dobę.
  12. Pamiętaj o odpowiednim nawadnianiu organizmu. Zadbaj o to, aby w okresie karmienia piersią spożywać nawet około 3 litrów płynów dziennie – w tym wodę średniomineralizowaną, zupy, soki owocowe lub warzywne (najlepiej przygotowywane w domu), ale zawsze według swoich potrzeb.
  13. Z diety powinnaś wykluczyć alkohol i nikotynę - przenikają do mleka mamy i wpływają niekorzystnie na dziecko.
  14. Nie musisz rezygnować z kawy! Jednak warto zmniejszyć jej ilość – do 300 mg na dzień. W praktyce to trzy filiżanki kawy lub 6 szklanek herbaty. Zbyt duża ilość kofeiny może jednak wywoływać u dziecka niepokój, rozdrażnienie lub gorsze samopoczucie.
  15. Zdrowe nawyki żywieniowe to fundament zdrowia całej rodziny! Dlatego staraj się w swojej codziennej diecie unikać potraw wysokoprzetworzonych oraz typu fast food. Są bogatym źródłem nasyconych tłuszczów, cukru, soli oraz wielu niekorzystnych składników.
Pamiętaj o tym, że im mniej sztusznych i chemicznych dodatków w twojej diecie, tym lepiej dla ciebie i twojego maluszka!
Piramida żywieniowa dla mamy
Zarówno w ciąży, jak i po porodzie, karmisz nie tylko siebie, lecz także rosnącego maluszka. Najlepszym sposobem przestrzegania zasad prawidłowego żywienia w okresie karmienia piersią jest odwzorowanie zaleceń przedstawionych w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej.
OMEGA 3, WITAMINA D
wg wskazówek lekarza
ZIOŁA
do smaku zamiast soli
OLEJE I ORZECHY
oleje: 1-2 porcji dziennie (zamiast tłuszczów zwierzęcych)
orzechy: 1 porcja dziennie

MIĘSO, RYBY, JAJA
(oraz rośliny strączkowe)
1-2 porcje dziennie (zamiennie na tydzień)

MLEKO I NABIAŁ
2-3 porcje dziennie
PRODUKTY ZBOŻOWE
4-8 porcji dziennie
(zwłaszcza produkty pełnoziarniste)

WARZYWA I OWOCE
warzywa: bez ograniczeń
owoce: 2-3 porcje dziennie

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA
codziennie
+płyny (min. 2 litry)

Piśmiennictwo
Kolagen dobry na wszystko
U młodych dziewcząt piersi wypełnia tkanka gruczołowa. Z czasem pojawia się tkanka tłuszczowa, którą podtrzymuje skóra. Na piersiach jest ona delikatna i podatna na rozciąganie, dlatego kształt kobiecego biustu zmienia się pod wpływem zmian hormonalnych, w trakcie ciąży, podczas karmienia. Również upływ czasu nie jest sprzymierzeńcem krągłych piersi. Z upływem lat stają się one coraz mniej jędrne, skóra traci kolagen, a przez to zmniejsza się jej elastyczność. Trzeba działać, nim do tego dojdzie. Im skóra będzie bardziej elastyczna i jędrna, tym dłużej piersi będą zachowywały ładny kształt.
Czy kolagen można używać na biust podczas karmienia piersią
Oczywiście, że można stosować kolagen.
Do pozbycia się rozstępów i ujędrniania piersi zalecany jest Kolagen Cito.
KolagenCito - bestseller!
Znakomity, niemiecki, zastrzeżony produkt - postaw na jakość!
  • Kolagen to ważny, sprężysty budulec, m.in.: ścięgien, kości, stawów, chrząstki, dziąseł, naczyń krwionośnych.
  • Kolagen czynnie wspomaga jędrność skóry, łagodzi zmarszczki oraz cellulit.
  • Znakomity dla uprawiających sport.
Reutter - ponad 100 lat zaufania! Perfekacja tkwi w detalach i recepturze!
1 pastylka KolagenCito zawiera aż 400 mg kolagenu
linki sponsorowane, reklamy
Przychodnia.pl, jest nazwą zastrzeżoną (C) 1999. Informacje zawarte na naszych stronach WWW mają charakter dydaktyczno - poglądowy i nie mogą stanowić podstawy do zaniechania kontaktu z lekarzami w celu badania, leczenia czy konsultacji. Jakkolwiek zespół redakcyjny dokłada wszelkich starań, aby informacje tu zawarte były rzetelne i pochodziły z wiarygodnych źródeł, nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ich stosowanie w praktyce.
Udostępnij