Pierwsza Polska Przychodnia Internetowa
Gawła, Ambrożego Sobota 16. Października 2021r
Leki związane z chorobą
linki sponsorowane, reklamy
Głodzenie jedzeniem
Lato to codzienna chętka pójścia na basen, czy wyjścia na plażę. Wielu puszystych zastanawia się: Czy mogę jeszcze coś zrobić, aby zmieścić się w zeszłoroczny kostium? Najambitniejsi chwytają się głodówki lub drakońskiej diety. Zwykle chudną jednak niewiele, stają się drażliwi i rozkojarzeni, są osłabieni i gnębią ich choroby infekcyjne. Przyczyna jest prosta. Wiele diet odchudzających polega na drastycznym ograniczeniu składników pokarmowych. Organizm walczy jednak o utrzymanie swojego status quo. Wytłumia przemianę materii, dopasowując się do obniżonych porcji energii i w ten sposób oszczędza tłuszcz zapasowy. Natomiast niedobór pewnych składników pokarmowych zubaża odporność i sprzyja chorobom.
Jak się racjonalnie odchudzać?
Jeżeli dieta ma przynieść szybki skutek bez uszczerbku na zdrowiu, powinna być uboga w składniki energetyczne, a jednocześnie obfitować w składniki energochłonne (potęgujące metabolizm) i pro zdrowotne.
Czy są substancje odżywcze, które odchudzają?
Organizm pozostaje w stanie dynamicznej równowagi. Oznacza to, że każdego dnia tracimy i odbudowujemy kilkadziesiąt gramów elementów ciała. Zasada ta dotyczy również tkanki tłuszczowej. W procesie przetwarzania tłuszczów następuje jej rozpad, w procesach tworzenia - gromadzenie tłuszczów. Puszyści po prostu więcej odbudowują niż tracą. Dowiedziono, że są substancje pokarmowe, które kontrolują wszystkie wymienione procesy. Niektóre hamują rozpad tłuszczów, a nasilają ich gromadzenie, a inne działają odwrotnie. Stąd sensacyjny wniosek - aby schudnąć, nie ma potrzeby ograniczać objętości pokarmu, a jedynie należy zadbać o jego właściwą jakość. Jakie pokarmy w tym nam pomogą?
Nie są to na pewno węglowodany; makarony, ziemniaki, chleb, ciasta, cukier, itp.
Węglowodany (cukry) hamują rozpad i nasilają gromadzenie tłuszczów, należy więc dążyć do drastycznego ograniczenie ich udziału w diecie.
Unikajmy też nadmiaru tłuszczy.
Tłuszcze pokarmowe wprawdzie (wbrew obowiązującej opinii) nie nasilają gromadzenia tłuszczu przy niedostatku węglowodanów, mogą jednak utrudniać jego rozpad - spożycie ich należy więc bezwzględnie ograniczyć.
Dobroczynne dla odchudzających jest białko.
Białka nasilają rozpad i utrudniają gromadzenie tłuszczów; skuteczna dieta powinna więc obfitować w produkty wysokobiałkowe.
Pomaga w odchudzaniu - błonnik.
Błonnik, sam pozbawiony wartości energetycznej, dodatkowo odbiera energię, uniemożliwiając wchłanianie substancji energetycznych i nasilając pracę pasażu trawiennego - jego udział w diecie powinien być szczególnie wysoki.
W aptekach i zielarniach można nabyć “spalacze” tłuszczu, np. karnitynę.
L-karnityna - “witamina” spalająca tłuszcz, bez niej organizm nie zlikwiduje zapasu tkanki tłuszczowej, lecz zapas ten będzie powiększał - absolutnie niezbędna w diecie redukcyjnej, mało rozpowszechniona, w żywności najlepiej uzupełniać ją suplementami odżywczymi (do nabycia w aptekach i zielarniach).
Dieta, która odchudza.
Bezenergetyczne warzywa bogatoresztkowe - sałata, cykoria, kapusty: biała, kwaszona, czerwona, włoska i pekińska, ogórki świeże i małosolne, papryka zielona, pomidory, seler naciowy i korzeniowy, koper naciowy, rabarbar, brokuły, bakłażany, kalafior, fasolka szparagowa, pieczarki, rzodkiewki, szparagi, szpinak, cukinia, dynia, kabaczek, jarmuż, karczochy, botwina, kalarepa, rzepa, szczaw, szczypiorek, pędy bambusa i kiełki. Można je spożywać bez ograniczeń, świeże lub gotowane, im więcej tym lepiej. Gotowane lub pieczone produkty bogatobiałkowe: dorsz, mintaj, morszczuk, tuńczyk, szczupak, flądra, karp, kargulena, karmazyn, leszcz, ostrobok, płoć, pstrąg, sieja, owoce morza, pierś kurczęcia lub indyka, chudy biały ser, beztłuszczowy i bezcukrowy jogurt, białka z jajek (można przyrządzać z nich omlety na patelni teflonowej). Mogą być spożywane bez ograniczeń, gdyż przyspieszają redukcję wagi, jednak z uwagi na aspekt zdrowotny nie powinno się nimi przejadać. Ubogokaloryczne warzywa i owoce: marchew, buraki, brukiew, cebula, pory, pietruszka korzeniowa, nać pietruszki, arbuzy, melony, grejpfruty, cytryny, agrest, poziomki, truskawki, maliny - świeże lub gotowane, mogą stanowić podstawę nie więcej niż jednego posiłku w ciągu doby. Przy spożywaniu należy zachować rozsądne umiarkowanie. Produkty tłuszczowe niezbędne do utrzymania zdrowia należy spożywać codziennie, ale alternatywnie (wybierać jeden danego dnia): oliwa z oliwek, olej rzepakowy, lniany lub sezamowy, nie przekraczając 1 łyżki stołowej (dodatek do jarzyn), tłuste ryby, np. węgorz, łosoś, śledź, makrela, halibut (ok. 50 g). Do komponowania posiłków można używać wszelkich przypraw, z wyłączeniem cukru (zastąpić słodzikiem) i ograniczeniem soli. Produkty nie wymienione, np. słodycze, owoce, przetwory mączne, wyroby cukiernicze i piekarnicze, należy uznać za zakazane. Efekty diety znacznie wspomoże jednoczesna suplementacja L-karnityną w dawce 600-1000 mg na dobę.
Ostrożnie z owocami.
Pokutuje błędne przekonanie, że owoce nie tuczą, a nawet sprzyjają odchudzaniu. Prawda jest z goła odmienna. Owoce to najwartościowszy produkt odżywczy stworzony przez rośliny dla wykarmienia zwierząt i ludzi. Przez całe miliony lat biologicznej ewolucji problemem był niedobór energii. Natomiast nadkonsumpcja i otyłość to problemy bieżącego stulecia. W toku wzajemnych relacji przystosowawczych rośliny starały się nam dogodzić, tworząc coraz wartościowsze owoce, a my dostrajaliśmy tak metabolizm, aby te dary natury w pełni zagospodarować. W efekcie skład cukrów owocowych jest tak zbilansowany, że wyjątkowo sprzyja gromadzeniu tkanki tłuszczowej. Tak więc ci, którzy walczą z nadwagą, muszą ograniczyć spożycie owoców!
Dieta ta jest dobrze tolerowana i bardzo lubiana przez łakomczuchów, gdyż nie ogranicza objętości pokarmu (można się najeść do syta). Ponadto przewiduje pewne “dyspensy”: jeden posiłek w tygodniu (np. sobotnia kolacja) może obfitować absolutnie we wszystkie produkty spożywcze, nawet te zakazane na co dzień. Takie jednorazowe obżarstwo w żaden sposób nie spowolnia tempa utraty wagi. Jeżeli ktoś marzy o modelowej sylwetce, a jednocześnie podoba mu się zaproponowany schemat żywienia, niech rozpocznie dietę od dziś - im wcześniej tym lepiej.
mgr farm. SŁAWOMIR AMBROZIAK
linki sponsorowane, reklamy
wypadające włosy - KOLAGEN_cito wstydliwe zmarszczki - KOLAGEN_cito squash - KOLAGEN_cito kolagen - KOLAGEN_cito kolagen na rozstępy - KOLAGEN_cito wyścigi samochodowe - KOLAGEN_cito kolagen do twarzy - KOLAGEN_cito wypadające włosy - KOLAGEN_cito na wzmocnienie - szałwia - Cukierki_Szalwiowe ziołowe produkty szałwia - Cukierki_Szalwiowe lekarz radzi na gardło szałwia - Cukierki_Szalwiowe apteka - szałwia - Cukierki_Szalwiowe najlepsze na kaszel szałwia - Cukierki_Szalwiowe na przeziębienie szałwia - Cukierki_Szalwiowe ładny głos szałwia - Cukierki_Szalwiowe częsty kaszel przyczyny szałwia - Cukierki_Szalwiowe na odporność - aronia - Cukierki_Aroniowe przeciw stresowi - aronia - Cukierki_Aroniowe zielarnia - aronia - Cukierki_Aroniowe zioła w cukierkach - aronia - Cukierki_Aroniowe aronia - cukierki - Cukierki_Aroniowe w aptekach - aronia - Cukierki_Aroniowe aronia - cukierki - Cukierki_Aroniowe na wzmocnienie - aronia - Cukierki_Aroniowe nowości z zielarni - pokrzywa - Cukierki_Pokrzywowe oczyszczenie organizmu - Cukierki_Pokrzywowe nowości - pokrzywa - Cukierki_Pokrzywowe produkty z pokrzywy - Cukierki_Pokrzywowe poprawa przemiany materii - Cukierki_Pokrzywowe oczyszczenie organizmu - Cukierki_Pokrzywowe oczyszczenie organizmu - Cukierki_Pokrzywowe apteka - pokrzywa - Cukierki_Pokrzywowe dla sedniorów - żeńszeń imbir - Cukierki_Zenszeniowo_Imbirowe w zielarniach - żeńszeń imbir - Cukierki_Zenszeniowo_Imbirowe zielarnia - żeńszeń imbir - Cukierki_Zenszeniowo_Imbirowe na wzmocnienie - żeńszeń imbir - Cukierki_Zenszeniowo_Imbirowe cukierki z ziołami - żeńszeń imbir - Cukierki_Zenszeniowo_Imbirowe ziołowe wspomaganie - żeńszeń imbir - Cukierki_Zenszeniowo_Imbirowe na wzmocnienie - żeńszeń imbir - Cukierki_Zenszeniowo_Imbirowe ziołowe produkty - żeńszeń imbir - Cukierki_Zenszeniowo_Imbirowe ziołowe cukierki - aloes trawa cytrynowa - Cukierki_Aloesowe_z_Trawa_Cytrynowa właściwości aloesu trawy cytrynowej - Cukierki_Aloesowe_z_Trawa_Cytrynowa nowości z apteki - aloes trawa cytrynowa - Cukierki_Aloesowe_z_Trawa_Cytrynowa ziołowe wspomaganie - aloes trawa cytrynowa - Cukierki_Aloesowe_z_Trawa_Cytrynowa ziołowe specjały - aloes trawa cytrynowa - Cukierki_Aloesowe_z_Trawa_Cytrynowa ziołowe cukierki - aloes trawa cytrynowa - Cukierki_Aloesowe_z_Trawa_Cytrynowa ziołowe wspomaganie - aloes trawa cytrynowa - Cukierki_Aloesowe_z_Trawa_Cytrynowa w aptekach - aloes trawa cytrynowa - Cukierki_Aloesowe_z_Trawa_Cytrynowa w zielarniach - czarny bez - Cukierki_Czarny_Bez na odporność - czarny bez - Cukierki_Czarny_Bez cukierki ziołowe - cukierki czarny bez - Cukierki_Czarny_Bez dla sedniorów - czarny bez - Cukierki_Czarny_Bez na odporność - czarny bez - Cukierki_Czarny_Bez dla sedniorów - czarny bez - Cukierki_Czarny_Bez cukierki ziołowe - cukierki czarny bez - Cukierki_Czarny_Bez zioła - czarny bez - Cukierki_Czarny_Bez nowości z zielarni - głóg, głogowe - Cukierki_Glogowe nowości - głóg, głogowe - Cukierki_Glogowe zielarnia - głóg, głogowe - Cukierki_Glogowe apteka - głóg, głogowe - Cukierki_Glogowe produkty na odporność - głóg, głogowe - Cukierki_Glogowe dla całej rodziny - głóg, głogowe - Cukierki_Glogowe na odporność - głóg, głogowe - Cukierki_Glogowe w zielarniach - głóg, głogowe - Cukierki_Glogowe zioła w cukierkach - melisa - Cukierki_Melisowe cukierki melisowe - cukierki - Cukierki_Melisowe na odporność - melisa - Cukierki_Melisowe dla sedniorów - melisa - Cukierki_Melisowe apteka - melisa - Cukierki_Melisowe cukierki melisowe - cukierki - Cukierki_Melisowe cukierki melisowe - cukierki - Cukierki_Melisowe nowości z apteki - melisa - Cukierki_Melisowe nowości z zielarni - waleriana - Cukierki_Walerianowe nowości z zielarni - waleriana - Cukierki_Walerianowe co dobrego - waleriana - Cukierki_Walerianowe ziołowe cukierki - cukierki walerianowe - Cukierki_Walerianowe dla sedniorów - waleriana - Cukierki_Walerianowe cukierki ziołowe - cukierki walerianowe - Cukierki_Walerianowe cukierki z ziołami - waleriana - Cukierki_Walerianowe na wzmocnienie - waleriana - Cukierki_Walerianowe szermierka - Dezodorant_SuperDeo dezodorant dla kobiet - Dezodorant_SuperDeo hokej na lodzie - Dezodorant_SuperDeo żużel - Dezodorant_SuperDeo jazda na snowboardzie - Dezodorant_SuperDeo produkty dla sportowców - Dezodorant_SuperDeo bieg z przeszkodami - Dezodorant_SuperDeo dezodorant - Dezodorant_SuperDeo
Przychodnia.pl, jest nazwą zastrzeżoną (C) 1999. Informacje zawarte na naszych stronach WWW mają charakter dydaktyczno - poglądowy i nie mogą stanowić podstawy do zaniechania kontaktu z lekarzami w celu badania, leczenia czy konsultacji. Jakkolwiek zespół redakcyjny dokłada wszelkich starań, aby informacje tu zawarte były rzetelne i pochodziły z wiarygodnych źródeł, nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ich stosowanie w praktyce.