Pierwsza Polska Przychodnia Internetowa
Grzegorza, Salomei Sobota 17. Listopada 2018r
Leki związane z chorobą
linki sponsorowane, reklamy
Jak schudnąć? - Zasady diety
Określenie DIETA kojarzy nam się źle. Obiegowa opinia zakłada reżim, ograniczenia w jedzeniu i jedzenie tego co wcale nie jest smaczne. A dieta to po łacinie „sposób życia” (wg średniowiecznej łaciny. diaeta 'dieta' i z greki d �aita). I jako sposób życia powinniśmy ją traktować – nawet dietę, która ma na celu zmniejszenie masy ciała czyli odchudzenie. Rynek oferuje nam przeróżne, coraz to nowe smakowite produkty. Reklamy kolorowe i jak z bajki, kodują nam złe nawyki żywieniowe, działają na podświadomość. Dawno zapomniana została zasada „jeść aby żyć, a nie żyć aby jeść”. Wybieramy tę drugą opcję – i jemy byle jak, byle gdzie i to co nam smakuje (przeważnie wyroby słodkie). Wybieramy niekoniecznie to co jest zdrowe, cierpimy potem na nadkwaśność, na wzdęcie wątroby, na obstrukcję. Ponadto reklamy leków przekonują nas „po co cierpieć? Weź ranigast max gdy masz zgagę, weź hepatil gdy boli cię wątroba, weź apap na ból głowy czy no-spę na ból brzucha i w końcu weź Xennę na wypróżnienie”.
SZCZEGÓŁOWE REGUŁY DIETY
Posiłki w czasie odchudzania trzeba jeść regularnie - co 2,5-3 godziny, nie należy robić większych przerw między posiłkami.
Spożywaj 5-6 małych posiłków dziennie; 3 główne i 2 mniejsze. Nie wolno rezygnować z żadnego posiłku, zwłaszcza z pierwszego śniadania.
Jedz częściej, ale mniejsze porcje!
Nie należy podjadać między posiłkami (pamiętaj – każdy nawet najdrobniejszy zjedzony między posiłkami produkt jest dodatkowym posiłkiem) Gdy czujesz głód wtedy napij się wody mineralnej niegazowanej, zjedz surową marchewkę lub łodygę selera naciowego, możesz zjeść 1 płaską łyżeczkę prawdziwego miodu pszczelego, jeśli masz objawy niedocukrzenia takie jak spadek ciśnienia, zawroty głowy, osłabienie.
Pij dużo płynów (1,5 – 2 litrów dziennie).
Najbardziej polecana jest niegazowana woda mineralna, niesłodzone herbatki owocowe i ziołowe, i ewentualnie niesłodzone soki owocowe. Niezalecane są „kolorowe” napoje gazowane, słodzone cukrem (cola, oranżady, napoje owocowe), słodzone soki i napoje owocowe. Tych w wersji „Light” też się wystrzegaj!!
Spróbuj odzwyczaić się od słodzenia kawy i herbaty cukrem.
Unikaj sztucznych środków słodzących takich jak aspartam, acesulfam K, cyklaminian itp.) pomimo, że są dopuszczone do stosowania w żywności, niezależne źródła takie jak np. www.aspartamekills.com , www.eioba.pl wskazują na ich neurotoksyczne, hepatotoksyczne i kancerogenne działanie.
Należy ograniczyć jedzenie tłuszczów zwierzęcych.
Wyklucz z diety tłuszcze zwierzęce takie jak: smalec, słonina, tłuste mięsa i wędliny (boczek, wędzonki, baleron, mielonka itp.). Są one źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu a w konsekwencji czynnikami ryzyka występowania miażdżycy naczyń krwionośnych. Odcinaj widoczne fragmenty tłuszczu z mięsa i wędlin.
Ogranicz ilość tłuszczu używanego do smarowania pieczywa ale stosuj prawdziwe masło.
Zrezygnuj ze smarowania chleba margaryną. W składzie margaryny znajdują się aż w 85% składniki przetworzone chemicznie lub po prostu czyste związki chemiczne.
Używaj olejów roślinnych co najmniej 1 łyżkę dziennie.
Polecane są - olej lniany oczyszczony lub olej lniany budwigowy nieczyszczony (te dwa oleje stosujemy na zimno), oliwa z oliwek, olej sojowy, słonecznikowy lub kukurydziany. Szczególnie olej lniany jest bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 w idealnie dobranych proporcjach. Polecam olej produkowany przez Oleofarm i witrynę www.oleofarm.com.pl
Produkty mleczne wybieraj odtłuszczone:
- mleko 0,5 %, chude twarogi, niskotłuszczowe jogurty i serki „light”, (sery żółte i topione wyklucz na razie z diety lub spożywaj je w niewielkich ilościach). Czytaj skład danego produktu podany na etykiecie i odkładaj na półkę te, w których zobaczysz oznaczenie literowo- liczbowe np. E202, E210, E621 itp. Oznacza to dodatek substancji konserwujących żywność, których statystyczny Polak zjada już około 5 kg rocznie !. Staraj się jeść nie przetworzoną żywność.
Ogranicz spożycie cukrów prostych (tzw. pustych kalorii) tj. białego cukru (sacharozy)
W tym zwłaszcza słodyczy na bazie cukru - cukierków, czekolady i wyrobów czekoladowych, ciast ciasteczek itp. Mają one wysoki indeks glikemiczny, co oznacza, że są błyskawicznie wchłaniane i przetwarzane przez organizm w tkankę tłuszczową.
Zwiększ spożycie błonnika pokarmowego.
Błonnik pęcznieje w przewodzie pokarmowym zwiększając uczucie sytości, poza tym zapobiega zaparciu. Źródłami błonnika są pełnoziarniste produkty zbożowe takie jak: pieczywo razowe, płatki zbożowe, gruboziarniste kasze, otręby pszenne, nasiona warzyw strączkowych oraz surowe i gotowane warzywa i owoce. Błonnik stanowi pożywkę dla dobroczynnych bakterii kolonizujących nasz przewód pokarmowy. Bakterie te zabezpieczają nasz organizm przed ekspansją drożdży Candida albicans i rozwojem drożdżycy w jelitach oraz syntetyzują niezbędne witaminy. Nie będą nam potrzebne witaminy z apteki!
Zalecane techniki kulinarne
Zalecane jest gotowanie, gotowanie na parze, duszenie bez wstępnego obsmażania, pieczenie w folii lub na grillu bez użycia tłuszczu. Wykluczmy techniki kulinarne takie jak: smażenie na tłuszczu, pieczenie z podlewaniem tłuszczem. Produkty tak przygotowane są ciężkostrawne, wchłaniają dużą ilość tłuszczu a zatem i kalorii! Smażenie z panierką powoduje powstawanie toksycznego akryloamidu a czarny dym ulatniający się z patelni to rakotwórcza akroleina , produkt rozpadu tłuszczu w wysokiej temperaturze.
Unikaj napojów alkoholowych
Wódki, likiery nie zawierają żadnych wartościowych składników odżywczych oprócz dużej zawartości „kalorii” i pobudzają nadmiernie apetyt. Stałe nadużywanie alkoholu prowadzi do patologicznych zmian w wątrobie i nerkach. Nie jest on jednak zupełnie zakazany i jeśli nie ma innych przeciwwskazań dopuszcza się wypijanie do obiadu 1 kieliszka wina wytrawnego (zdrowsze jest czerwone).
Nie nadużywaj soli
Zbyt duża ilość soli w diecie sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie. Powoduje to powstawanie obrzęków, a w konsekwencji także i nadciśnienia. Pamiętaj 9g soli kuchennej powoduje zatrzymanie w ustroju jednego litra wody przez 24 godziny! Norma dzienna spożycia soli to 5-6g.
Dr farm. Elwira Gmitrzuk
linki sponsorowane, reklamy




Przychodnia.pl, jest nazwą zastrzeżoną (C) 1999. Informacje zawarte na naszych stronach WWW mają charakter dydaktyczno - poglądowy i nie mogą stanowić podstawy do zaniechania kontaktu z lekarzami w celu badania, leczenia czy konsultacji. Jakkolwiek zespół redakcyjny dokłada wszelkich starań, aby informacje tu zawarte były rzetelne i pochodziły z wiarygodnych źródeł, nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ich stosowanie w praktyce.