Pierwsza Polska Przychodnia Internetowa
Małgorzaty, Wiktora Środa 17. Października 2018r
Leki związane z chorobą
linki sponsorowane, reklamy
Głodne, chore włosy... i łupież!
Nie wszyscy wiedzą, że nasze włosy żyją, rosną i muszą być właściwie odżywiane - tak jak wiele innych tkanek. Cebulka włosów jest zasilana przez naczynia krwionośne substancjami odżywczymi, które codziennie jemy. Toteż jeśli stajemy bezradni wobec łupieżu i łojotoku to znak, że nasze włosy cierpią na... głód witamin, biopierwiastków, ważnych składników budulcowych! Udowodniono, że włosy którym brakuje witamin i minerałów przetłuszczają się, chorują i wypadają. Włosy nasycone tym co lubią odwdzięczają się pięknym blaskiem i jedwabistą miękkością. A głodne i niedożywione potrafią czerpać swój ulubiony cynk również z leczniczych szamponów.
Jak zbudowane są włosy?
Włosy i paznokcie, jak dowodzi fizjologia są wytworami ludzkiej skóry, zaś ich podstawowym budulcem jest specjalne białko zwane keratyną. Bardzo istotnym dla zdrowia włosów składnikiem biologicznym tego białka jest siarka, powiązana z aminokwasami - cysteiną (około 17% składu włosów) i metioniną (0,5%). Od tego bowiem, czy organizm otrzyma odpowiednią ilość siarki i innych niezbędnych składników pokarmowych do wytworzenia aminokwasów i białek zależy bujność i grubość włosów oraz ich połysk i sprężystość.
Co najbardziej lubią jeść?
Największy apetyt włosy mają na aminokwasy siarkowe - są one bowiem „cegiełkami” budulcowymi - dzięki którym włosy rosną i z których czerpią swą siłę i urodę. Jeśli tego budulca jest zbyt mało - włosy stają się cienkie, wiotkie i porozczepiane. Słowem chore i brzydkie.
Gdzie znaleźć aminokwasy siarkowe?
Są pokarmy w których znajdziemy „gotowe” aminokwasy siarkowe, np. w chudej wołowinie, fasoli, rybach i jajkach. Warto jednak wiedzieć, że w przypadku niedoboru w pokarmie aminokwasów siarkowych organizm może wytwarzać je samodzielnie, pod warunkiem, że otrzyma odpowiednią ilość siarki. Praktyczną wiedzę o tym posiadały już nasze babki. Tradycyjnie, w medycynie ludowej, „lekiem” na zniszczone włosy była czarna rzepa. Ta roślina obfituje w siarkę, podobnie jak jej botaniczni krewniacy - rzodkiewka, chrzan, kapusta, brukselka, rzeżucha, brokuły i kalafior oraz zwykła cebula.
Nie mniej ważną rolę odgrywają mikroelementy.
Najważniejsze mikroelementy to cynk, miedź, jak też żelazo i wspomniana już siarka. Pobudzają one wzrost i poprawiają kondycję i wygląd włosów. Włosy „ssą” mikroelementy, jak gąbka wodę. Dzięki nim podnoszą swą siłę, urodę i blask.
Gdzie znajdziemy niezbędne wzmacniające włosy minerały:
żelazo - znajdziemy go dużo w wołowinie, bobie, ziarnie sezamowym, podrobach i czerwonym mięsie
cynk - w wołowinie i serach żółtych oraz w podrobach, kiełkach pszenicy, drożdżach, jajkach i mleku
siarkę - w zielonym groszku, cebuli, serach żółtych, rzeżusze
krzem - w płatkach owsianych i kaszy jęczmiennej
miedź - również w podrobach oraz fasoli i grochu
Ważną rolę dla wzrostu i wyglądu włosów i paznokci mają również niektóre witaminy -zwłaszcza kwas pantotenowy (witamina B5),i inne witaminy z grupy B.
Skąd ten okropny łojotok?
Kiedy z naszej głowy sypią się białawe suche łuski - wbrew pozorom nie jest to objaw przesuszenia włosów, a odwrotnie skutek - łojotoku. Zaś przyczyną łojotoku i przetłuszczania się włosów jest zwykle niedobór witamin B1, B2, B 6 i kwasu pantotenowego w diecie. Dzieje się to względnie niezależnie od wpływu hormonów płciowych.
Co zatem powinniśmy jeść, aby dostarczyć włosom witaminy i mikroelementy, które zapobiegają wypadaniu włosów, łojotokowi czy łupieżowi?
Podajemy zasobność % tych pokarmów w witaminy w porcji 100 gramowej w stosunku do dziennego zapotrzebowania organizmu.
Witaminę B1 - znajdziemy w kurzej piersi, kotlecie schabowym, ziarnach słonecznika (około 1/2 dziennych potrzeb)
Witaminę B 2 - w brokułach (około 1/2 dziennego zapotrzebowania); w mleku, jogurcie i wieprzowinie (około 1/4)
Witamina B 6 - w sardynkach, bananach, wątrobie (około 1/2 dziennego zapotrzebowania)
Kwas pantotenowy - jest w pieczarkach (około 2/3 dziennego zapotrzebowania); fasola mung (1/2); brokuły (1/4)
Jeśli chcemy wzmocnić włosy i zapobiec ich wypadaniu w diecie powinna pojawić się: witamina B - 12 - z wątróbek kurzych (ponad 800%), w wołowinie (160%)
Co jeszcze pomaga a co szkodzi włosom?
Jeśli np. do wymienionych wyżej pokarmów dodamy te, które są zasobne w witaminę E i A - włosy odwdzięczą się nam pięknym połyskiem i jedwabistością. Trzeba tylko ograniczyć spożycie tłuszczów zwierzęcych, węglowodanów oraz ostrych potraw i alkoholu.
Jeśli nie mamy czasu, aby zapewnić sobie wszystkie, niezbędne składniki diety?
Najprościej jest zaopatrzyć się w witaminy i minerały w aptece i przyjmować w ilościach wymienionych w ulotce.
W zwalczaniu łupieżu i łojotoku pomoże też pielęgnacja włosów, a zwłaszcza dobranie odpowiedniego szamponu. Korzystnym jest np. aby używany do zwalczania łupieżu szampon zawierał sól cynkową, np.. pirytion cynku, który ma bardzo dobre właściwości przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne. Korzystnie działają też szampony wykorzystujące własności lecznicze smoły pogazowej.
mgr chemii spożywczej Maciej Michalski
mgr farm. Sławomir Ambroziak
linki sponsorowane, reklamy
Przychodnia.pl, jest nazwą zastrzeżoną (C) 1999. Informacje zawarte na naszych stronach WWW mają charakter dydaktyczno - poglądowy i nie mogą stanowić podstawy do zaniechania kontaktu z lekarzami w celu badania, leczenia czy konsultacji. Jakkolwiek zespół redakcyjny dokłada wszelkich starań, aby informacje tu zawarte były rzetelne i pochodziły z wiarygodnych źródeł, nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ich stosowanie w praktyce.